זיהום אוויר מכלי רכב

זיהום האוויר באזור חיפה מקורו בעיקר בשני גורמים: תעשייה ותחבורה. בנושא הורדת רמת הזהום מהתעשייה חל שיפור משמעותי, לעומת זאת, בשל ריבוי כלי הרכב הנעים באזור, התברר שהגורם שנמצא כיום עיקרי לזיהום האוויר מקורו מתחבורה. זיהום אוויר מכלי רכב הינו בעייתי מאחר והפליטה מהרכב מבוצעת בגובה נמוך, לא מתפזרת ועל כן מגיעה ישירות לריאותנו. כמו כן, טופוגרפיית האזור תורמת לפליטה רבה יותר מכלי הרכב בעת הנסיעה בעלייה.

באזור מפרץ חיפה קיים עומס תחבורתי רב בשל עומסי תנועה כבדים בצירים רבים (כביש ההסתדרות, מרכז חורב, הדר, העיר התחתית, קריות) ותנועה ערה של משאיות כבדות בצירים המרכזיים. גורמים נוספים המחמירים את בעיית זיהום אוויר מכלי הרכב הם: קרבת מקור הפליטה לאכלוסיה, תאוצה ותאוטה ברמזורים, המבנה הטופוגרפי של אזור חיפה תורם אף הוא לפליטה מוגברת מרכבים הנוסעים בעלייה כתוצאה מעומס נוסף למנוע, מזג האוויר החם בארץ והפעלת מזגנים במשך 6 – 7 חודשים בשנה.

פליטות מכלי רכב

לפי נתוני הלמ"ס בשטח האיגוד רשומים (נכון לשנת 2018) כ-236,021 כלי רכב מסוגים שונים, כאשר התמהיל הוא כדלקמן: 208,872 כלי רכב פרטיים, 1,155 מוניות, 5,102 אופנועים, 12,602 רכבים מסחריים עד 3.5 טון, 511 מיניבוסים, 806 אוטובוסים ו-6,574 משאיות במשקל מעל 3.5 טון. כל אלו מהווים מקורות פליטה ניידים שתורמים במידה ניכרת לנוכחות מזהמים באוויר.

מזהמי האויר הנפלטים מהתחבורה מקורם גם הם בתהליך שריפת הדלק (בנזין/דיזל) במנועי שריפה פנימית. המזהמים הנפלטים מצינור הפליטה של כלי הרכב (מפלט): תחמוצות חנקן, חלקיקים, פחמן חד חמצני (CO), חומרים אורגניים נדיפים. בנוסף, נפלטים פחמימנים מאידוי הדלק (בעיקר בקיץ) בטנק הדלק והמנוע, להלן הרכב הדלק המוגדר בתור בנזין תקני בפאזה הנוזלית ובפאזה הגזית.

חומר כימי

אוקטאן 

טולואן

בוטן

מתיל טרט בוטיל אתר

ציקלוהקסאן

בנזן

אחוז משקלי בפאזה הנוזלית

40

34

10

10

5

1

 

אחוז משקלי בפאזה הגזית

77.3

11.8

3.9

3.9

2.7

0.4

לשם צמצום זיהום האוויר המיוחס לתחבורה, עיריית חיפה בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה והמשטרה תוכנית להקמת אזור אוויר נקי, שמשמעותה איסור כניסת כלי רכב המונעים בסולר שאינם עומדים בתקנים העדכניים ביותר ואינם מצויידים באמצעים להפחתת פליטות לשטחים המיועדים למגורים וזאת משום שבעוד שכלי רכב פולטים סוגים שונים של מזהמים, חלקם חלקיקים מוצקים וחלקם גזים, החלקיקים נחשבים כמזיקים ביותר לבריאות הציבור. זיהום אוויר חלקיקי נפלט ברובו מרכבי דיזל, בפרט רכבי דיזל כבדים וישנים.

פרויקט אזור מופחת זיהום אויר נועד לצמצם זיהום אוויר מכלי רכב המשפיע על תושבי העיר חיפה והולכי הרגל. הפרויקט הוא חלק מהתכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה מכלל מקורות הזיהום, ובכלל זה כלי רכב. לצורך כך חוקק חוק עזר לחיפה (אזור מופחת פליטות מזהמות מתחבורה)(אוויר נקי) (הוראת שעה), התשע"ח-2017, האוסר על תנועה וחנייה של כלי רכב מזהמים באזורי המגורים בעיר חיפה, אלא אם יותקן בהם מסנן להפחתת זיהום האוויר. פרוייקט אזור אוויר נקי הופעל באזור חיפה בפברואר 2018 ומאז ניתן היה לראות מגמת שיפור בפליטת מזהמי אוויר המיוחסים לתחבורה, בעיקר הדבר הורגש בירידה בריכוזי פחמן שחור כפי שבאו לידי ביטוי בנתוני הניטור הרציף המתקבלים מתחנות הניטור התחבורתיות המוצבות במפרץ חיפה.

מלבד זאת האיגוד קידם יוזמות נוספות לצמצום פליטות לאוויר ממקור תחבורתי לדוגמא פרוייקט הרכב החשמלי השיתופי הפועל באזור חיפה מאז סוף שנת 2017. הפרוייקט כולל השכרת כלי רכב לפרקי זמן קצרים ובזמינות גבוהה, כאשר איסוף הרכב והחזרתו נעשים בשירות עצמי. הפעלת רכבים חשמליים מקטינה את כמות הפליטות בתוך העיר, הודות להנעה חשמלית וכתוצאה מהפחתה של כמות כלי הרכב בעיר. האיגוד זכה בקול קורא המממן חלק גדול מפרויקט זה, חתם על הסכם עם חברה שתפעיל את כל המערך וביצע ביחד עם הרשויות את סימון כל המקומות בהם הותקנו עמדות הטעינה. במסגרת התוכנית חתמה עיריית חיפה על הסכם עם חברת Car2Go להפעלת שירות השכרת רכב חשמלי.

מודל השירות הוא מסוג AB המאפשר למשתמשי הרכב לאסוף רכב במקום אחד ולהחזירו לכל אחת מתחנות הטעינה הפזורות ברחבי העיר. באמצעות כרטיסי מנוי מיוחדים שהונפקו לצורך כך יכולים תושבי חיפה, המנויים לשירות, להשתמש ברכב בכל עת ללא הגבלה בשיעור שעתי. לצורך פרוייקט זה פותחה אפליקציה מיוחדת מבוסס GPS, המאפשרת למשתמשים לקבל מידע בזמן אמת על מכונית זמינה קרובה ביותר ועל מקומות חניה זמינים, לפי דרישה. טעינת המכוניות נעשית על ידי נקודות טעינה הממוקמות בחניות.

בנוסף, עיריית חיפה לראשונה בארץ, רכשה 25 משאיות אשפה חדשות המונעות בגז טבעי, במקום המשאיות הישנות. בשלב הראשון המשאיות מתדלקות באמצעות תחנת תדלוק ניידת. תשתית חדשה לתדלוק בגז טבעי דורשת לוח זמנים ארוך יותר עקב קבלת היתרי הבנייה לצינור ולתחנת NG.