בחודש מאי החלו עבודות להסרה, ניקוי ופינוי תקרות אסבסט פריך בבית הספר "ליאו באק" בחיפה. אסבסט הוא חומר מסוכן המוגדר כמסרטן ודאי לבני אדם. בשל עלותו הנמוכה ואפקטיביות החומר לבידוד תרמי ואקוסטי השתמשו בו בבנייה לפני שנים רבות. על פי הוראות החוק בישראל, חל איסור על ייצור, יבוא, מסחר או כל שימוש חדש באסבסט או בחומרים המכילים אסבסט.

על רקע האמור, נדרש היה להסיר את האסבסט הקיים בתקרות מבנה החטיבה העליונה של בית הספר ליאו באק. העבודות להסרת האסבסט הפריך במרכז חינוכי "ליאו באק" מנוהלות על ידי חברת "שקמונה" ומבוצעות בשטח ע"י חברה "ב.פ.פרוייקטים", כאשר החברה המפקחת הינה "מעבדות ו.ש. בע"מ" ובדיקות לניטור אסבסט מתבצעות בידי "המבדקה הכימית". תכנית העבודה אושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה.

יחד עם זאת, לקח על עצמו האיגוד לבצע דיגומים מעבר למתחייב בהיתר לעבודת הסרת האסבסט. הדיגומים של האיגוד מתבצעים במקביל לדיגומים והבדיקות הנעשים בידי מבצעי הפרוייקט וללא תלות בהם.

הבדיקות של האיגוד בוצעו על ידי חב' "מעבדות אקולוגיה" ואנליזות מעבדה בוצעו כדלקמן:

בדיקות אוויר (הן בשטח פתוח והן בתוך המבנה) – באוניברסיטת בן-גוריון.

בדיקות משטח מתקרות – במעבדת אנליזה EMSL Analytical בארה"ב.

עד כה, בוצעו ביוזמת האיגוד הבדיקות הבאות:

  • בחודש יוני בוצעו בדיקות ניטור סיבי אסבסט באוויר בזמן עבודות ההסרה בשטח פתוח במתחם בית הספר ועל יד המגורים ברחוב אדמונד פלג וסמטת באקי. בבדיקות לא נמצאו סיבי אסבסט מלבד בנקודה אחת מחוץ לחטיבת הנעורים, שם נמצא סיב אחד. בבדיקה חוזרת באותה נקודה התקבלה תוצאה ללא סיבים.
  • בסוף חודש יוני בוצעו בדיקות משטח מדגמיות מתקרות החטיבה העליונה ותוצאתן הייתה אפס סיבים.
  • ב 24/07 וב28/07 בוצעו בדיקות מדגמיות במבנה החטיבה העליונה. 
    כפי שניתן לראות בדו"ח המלא, אחת הדגימות העלתה הימצאות סיב אסבסט. עם זאת כל תוצאות הדגימות מתחת לערך הייחוס שנקבע על ידי המשרד להגנת הסביבה. איגוד ערים ימשיך לבצע דיגומים בשבוע הבא גם בחטיבה התחתונה ובהמשך בכל כיתות החטיבה העליונה.
    אנו מדגישים כי הפיקוח על מניעת אסבסט הוא של החברה המבצעת ואנו באיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה עושים בדיקות נוספות על מנת להבטיח שהפרוייקט לא יתקדם ללא בטחון לנקיון המבנה מאסבסט.
  • ב04/08 וב05/08 בוצעו 24 בדיקות משטח מדגמיות בחטיבה התחתונה של בית הספר. באחד הדיגומים נמצא סיב אחד.
  • ב24/08 וב23/08 בוצעו בדיקות מדגמיות בחטיבה התחתונה של בית הספר וברחובות המקיפים את המרכז ואת חטיבת הביניים. לא נמצאו סיבים בבדיקות. 

לקריאת הדוחות המלאים לחצו על הקבצים המצורפים.