המשרד להגנת הסביבה פרסם את הדו"ח השנתי על איכות הסביבה לשנת 2014. "איכות האוויר בחיפה טובה מערי אירופה"

הדו"ח השנתי של המשרד להגנת הסביבה קבע:

" איכות האוויר בחיפה טובה מערי אירופה. התחבורה היא הגורם המזהם ביותר במרכזי הערים בישראל"

המשרד להגנת הסביבה פרסם את הדו"ח השנתי על איכות הסביבה לשנת 2014. הדו"ח מציג השוואה שבדקה את המדדים של מקורות הזיהום העיקריים שהינם תחבורה, תעשייה ומקורות כלליים בערים מרכזיות בארץ לעומת ערים מרכזיות באירופה. ממצאי הדו"ח מצביעים על התחבורה כגורם עיקרי לזיהום אוויר במרכזי הערים, כאשר כלי הרכב מונעי דיזל נמצאו המזהמים ביותר, נוכח הרכב המזהמים שהם פולטים והקרבה של מקור הפליטה לאוכלוסייה.

ראש העיר חיפה יונה יהב: "אני שמח שממצאי הדו"ח המקצועי מחזקים את המידע שברשותנו וכפי שהוכחנו בשנה האחרונה, לא נהסס לנקוט בצעדים חריפים במידה שאיכות האוויר באיזור חיפה תוטל בספק. הדו"ח של המשרד להגנת הסביבה מספק אסמכתא מעודכנת לפעילות השוטפת שלנו לשיפור מתמיד באיכות הסביבה. פנינו קדימה בשאיפה להמשיך ולשפר את איכות האוויר בשיתוף פעולה פורה עם משרדי הממשלה."

הנתון המפתיע בדו"ח: רמת המזהם התחבורתי (חנקן דו חמצני) בעיר תל אביב קרובה לרמות הגבוהות שנמדדו בערים גדולות בעולם (34 מק"ג/מ"ק בתל אביב, 39.8, 36.7, 35.5, 35.6 בפריז, לונדון, רומא ורוטרדם בהתאמה), בירושלים נמדדה רמה דומה לרמות שנמדדו בערים קטנות יותר באירופה (21 מק"ג/מ"ק בירושלים), ואילו בחיפה נרשמו מדדים נמוכים באופן בולט (12 מק"ג/מ"ק).

עוד נמצא בדו"ח כי בהשוואה לרוב סוגי המזהמים, איכות האוויר בחיפה נמצאה כטובה יותר לעומת איכות האוויר במרבית הערים באירופה וקנדה שנמדדו. התעשייה בישראל נותרה מוגדרת כמקור משמעותי לזיהום ומדדים גבוהים נרשמו באזור התעשייה הצפוני באשדוד ובשכונה נקודתית באזור מפרץ חיפה (קרית בנימין בקרית אתא). יחד עם זאת, שיעור הריכוזים של החנקן הדו-חמצני והגופרית הדו-חמצנית בחיפה נמוך ממחצית מהריכוזים הנמדדים בערים תעשייתיות באירופה.

לדברי השר להגנת הסביבה אבי גבאי: "דרוש שינוי דרמטי בטיפול בזיהום אוויר מתחבורה ומתעשייה בישראל. תכנית הפעולה במפרץ חיפה היא רק ההתחלה ונוביל לצעדים נחרצים בערים נוספות."

הדו"ח מאמת עובדות שהוצגו בשנים האחרונות ע"י עיריית חיפה ואיגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, לפיהן הושג שיפור משמעותי באיכות האוויר בחיפה בעקבות טיפול נקודתי בזיהום תעשייתי, אולם יש צורך לטפל גם בזיהום תחבורתי.

ד"ר עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד ערים: "החלטת המשרד להגנת הסביבה להתחיל ולטפל בזיהום אווירמתחבורה במפרץ חיפה, מהווה מפנה חשוב ונדבך נוסף ביצירת סביבה עם אוויר נקי יותר. בעוד בעבר הייתה התעשייה הגורם המזהם ביותר והמשפיע ביותר על איכות האוויר שאנו נושמים, ננקטו בשנים האחרונות צעדים רבים שלוו בהשקעות כספיות ניכרות לשיפור הטכנולוגיות והאמצעים להפחתת הפליטות. עם כל הבעייתיות שכרוכה בפעילות מקפת זאת, ראוי לזכור שזהו מהלך קל יותר לביצוע ואכיפה מאשר הטיפול במאות אלפי כלי רכב הנוסעים ברכבי מפרץ חיפה ומספרם רק הולך וגדל. החלטת המשרד להגנת הסביבה להתחיל ולטפל בנושא מורכב של זיהום אוויר מתחבורה הינו צעד הכרחי ומבורך."