הודעות ועדכונים

כל החדשות ›

פליטות מתחבורה

זיהום אוויר מכלי רכב

זיהום האוויר באזור חיפה מקורו בעיקר בשני גורמים: תעשייה ותחבורה. בנושא הורדת רמת הזהום מהתעשייה חל שיפור משמעותי, לעומת זאת, בשל ריבוי כלי הרכב הנעים באזור, התברר שהגורם שנמצא כיום עיקרי לזיהום האוויר מקורו מתחבורה.

זיהום אוויר מכלי רכב הינו בעייתי מאחר והפליטה מהרכב מבוצעת בגובה נמוך, לא מתפזרת ועל כן מגיעה ישירות לריאותנו. כמו כן, טופוגרפיית האזור תורמת לפליטה רבה יותר מכלי הרכב בעת הנסיעה בעלייה.

לשם צמצום זיהום האוויר המיוחס לתחבורה, עיריית חיפה מקדמת תוכנית להקמת אזור אוויר נקי, שמשמעותה איסור כניסת כלי רכב המונעים בסולר שאינם עומדים בתקנים העדכניים ביותר ואינם מצויידים באמצעים להפחתת פליטות לשטחים המיועדים למגורים.

פליטות מכלי רכב

באזור מפרץ חיפה קיים עומס תחבורתי רב בשל עומסי תנועה כבדים בצירים רבים (כביש ההסתדרות, מרכז חורב, הדר, העיר התחתית, קריות) ותנועה ערה של משאיות כבדות בצירים המרכזיים. גורמים נוספים המחמירים את בעיית זיהום אוויר מכלי הרכב הם: קרבת מקור הפליטה לאכלוסיה, תאוצה ותאוטה ברמזורים, המבנה הטופוגרפי של אזור חיפה תורם אף הוא לפליטה מוגברת מרכבים הנוסעים בעלייה כתוצאה מעומס נוסף למנוע, מזג האוויר החם בארץ והפעלת מזגנים במשך 6 – 7 חודשים בשנה.

לפי נתוני הלמ"ס בשטח האיגוד רשומים (נכון לשנת 2015) כ-210,629 כלי רכב מסוגים שונים, כאשר התמהיל הוא כדלקמן: 183,565 כלי רכב פרטיים, 1,082 מוניות, 4,773 אופנועים, 14,178 רכבים מסחריים עד 3.5 טון, 492 מיניבוסים, 630 אוטובוסים ו-5,559 משאיות במשקל מעל 3.5 טון. כל אלו מהווים מקורות פליטה ניידים שתורמים במידה ניכרת לנוכחות מזהמים באוויר.

מזהמי האויר הנפלטים מהתחבורה מקורם גם הם בתהליך שריפת הדלק (בנזין/דיזל) במנועי שריפה פנימית. המזהמים הנפלטים מצינור הפליטה של כלי הרכב (מפלט): תחמוצות חנקן, חלקיקים, פחמן חד חמצני (CO), חומרים אורגניים נדיפים. בנוסף, נפלטים פחמימנים מאידוי הדלק (בעיקר בקיץ) בטנק הדלק והמנוע, להלן הרכב הדלק המוגדר בתור בנזין תקני בפאזה הנוזלית ובפאזה הגזית.

חומר כימי

אוקטאן 

טולואן

בוטן

מתיל טרט בוטיל אתר

ציקלוהקסאן

בנזן

אחוז משקלי בפאזה הנוזלית

40

34

10

10

5

1

 

אחוז משקלי בפאזה הגזית

77.3

11.8

3.9

3.9

2.7

0.4