היוזמה, של איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה, תביא להפחתה משמעותית במפלטים מסוכנים מתחבורה. המטרה: מהפך באיכות האוויר

07/12 16:25

מערך שיתוף רכבים חשמליים יוצא לדרך בחיפה ובקריות

היוזמה, של איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה, תביא להפחתה משמעותית במפלטים מסוכנים מתחבורה. המטרה: מהפך באיכות האוויר

מערך רכבים חשמליים והיברידיים יחל לפעול בחודשים הקרובים בחיפה ובקריות, לאחר שהפרויקט, ביוזמת איגוד ערים להגנת הסביבה אושר על ידי המשרד להגנת הסביבה במסגרת התכנית הלאומית להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה.

חיפה, נשר, קרית ים וקרית ביאליק נבחרו לפרויקט, לפיו 200 כלי רכב מתוכם 150 חשמליים ו-50 היברידיים יוצבו במקומות מרכזיים ברחבי הערים ויאפשרו נסיעה שיתופית לתושבי האזור ותיירים. העלות מוערכת ב-8.6 מיליון שקל, השירות יופעל על ידי חברת "קר טו גו" ויכלול רכבים מסוג רנו זואי. 

תפעול הרכב יהיה פשוט ומהיר: כל תושב יוכל לעשות מינוי לפרויקט הרכב החשמלי בעלות של כ-30 שקלים לחודש, ובעזרת כרטיס שיקבלו יוכלו לאסוף רכב מאחת מעשרות התחנות הפזורות לאורך העיר חיפה, נשר והקריות. החיוב יהיה רק על הזמן בו נעשה שימוש ברכב, ויוכל להחזירו לכל אחת מהנקודות בערים, כשבאמצעות אפליקציה ניתן לראות את הנקודות הקרובות למשתמש. עם הרכב ניתן יהיה לעשות נסיעות גם מחוץ לעיר, וטווח נסיעת הרכב הוא כ-200 ק"מ. 

פרויקט הרכבים החשמליים הנו רובד נוסף בתכנית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה שמתקיים במפרץ. כך לדוגמה, עיריית חיפה תצטייד ב-22 משאיות לאיסוף אשפה הממונעות בגז טבעי, ובהמשך צפויים להחליף את כל משאיות איסוף האשפה להנעה בגז טבעי. משאיות אחרות יצוידו במסנני חלקיקים להפחתת חלקיקים המאפיינים רכבי דיזל. "הזיהום מתחבורה הוא אחד הבעייתיים שתושבי חיפה מתמודדים איתו, אך עם רצון טוב ותכנון נכון ניתן להילחם בו ולשפר את המצב", מסביר דר' עופר דרסלר מנכל איגוד ערים לאיכות סביבה.

"רק לאחרונה עיריית חיפה החלה ביישום תכנית לאיסור כניסת רכבים מזהמים לעיר, וזה צעד נוסף למיגור המצב", הוסיף. לדבריו, בחברת אגד המפעילה חלק עיקרי מהתחבורה הציבורית בעיר עתידה להכניס לקוויה 25 אוטובוסים חשמליים, ובשנים הקרובות יושלם המהלך להפעלת כלי רכב "נקיים" בלבד.

דר' עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה: "אני מברך על יציאתו לפועל של הפרויקט, עליו שקדנו חודשים ארוכים. התכנית  להפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה מטפלת בפליטות ממפעלים ולראשונה גם מתחבורה. רכבים חשמליים, רכבים מונעי גז טבעי, תחבורה ציבורית נקייה ואיסור של כניסת רכבים מזהמים לעיר יתפתחו בהדרגה ויכללו את כל כלי הרכב הנעים במפרץ חיפה מחד, ויקטינו את מספר כלי הרכב מאידך".